Nu är Guldbron på plats

I söndags klipptes bandet vid den officiella invigningen och tidigt igår på måndagsmorgonen rullade äntligen dom första bilarna över den nya Guldbron, formellt Slussbron. Bron länkar samman Södermalm med Gamla stan i Stockholm.
Det är många som spänt följt detta prestigearbete som planerats, kritiserats och diskuterats fram och tillbaka i flera år, men nu är den alltså i bruk. Guldbron, är en del av Projekt Slussen och den tillverkades i Kina för att sedan fraktas med båt till Sverige i ett enda stycke under 70 dagar.

Guldbron har idag tre cykelbanor, ett gångfält och tre körfiler, där den mellersta sluttar ner och kopplas till Söder Mälarstrand respektive Stadsgårdsleden. Konstruktionen är även förberedd för att kunna bära eventuell framtida spårvägstrafik. Hela Projekt Slussen beräknas vara klart 2025.

Stabiliserar konstruktionen gör 300st betongfyllda pålar, de djupaste står på 70 meters djup. Den 140 meter långa och 45 meter breda bron fick tillslut en slutvikt på cirka 3700 ton och en beräknad livslängd på 120 år.

Huvudentreprenör var Skanska, men bron tillverkades alltså i Kina och dimensionerades av Ramböll. Kul att veta är att om man skulle pressa ut all luft ur bron så blir det bara 70mm stål kvar, varav 14mm är däcksplåten, berättar Peter Collin från Ramböll.

By |2020-10-27T16:05:43+00:00October 27th, 2020|entreprenad, Företagsnytta, Svets, Teknik, Uncategorized|